Monday 30 May 2011

Nak Beli Barang Mahal ke Murah??


Hello and Assalamualaikum semua..
harap korg semua sihat & ceria hari ni..=)
hari ni aku nk share ngn korg pasal choose the right things..
means..barang yg korg nk beli tu patut beli yg mahal ke yg murah...
hmm..so..ni aku nk bg pendapat skit..

ok..kita mula dengan barangan murah dulu ye..
bagi aku, barang yg kita patut beli dgn harga yg murah ialah barang yg kerap dipakai atau mudah rosak..
ok, let see apakah contoh2 barang tu..

pakaian harian
pakaian harian atau t-shirt yg cantik2 ni aku rase x perlu la nk beli yang mahal2..
klau beli yg mahal pn, akhirnye rosak jugak kain dier..kn..
same ade koyak tersangkut kat mane2 ke time kita berjalan..
x pn, baju lain luntur warna pada baju kita mase kite basuh skali dlm washing machine..
so, aku rase elok kita beli yang murah je..banyak ape baju murah yang cntik2 yg boleh kita pakai utk g jln2..
tp klau nk yg branded, xsalah.. it's up to u..tp better tunggu time sale, baru la beli..
klau setakat 1 bju kurang dr RM40 tu aku rase acceptable la kn..


handbag
handbag murah ni aku syorkan utk org yg suke tukar2 hbag mengikut warne baju la ye..
klau korg jenis malas tukar hbag and suke stick kt 1 hbag tu je, aku rase better korg beli yg mahal terus..
sbb brg yg mahal ni normally quality dier lebih tnggi..so dier tahan lasak berbanding hbag yg murah2 ni.
aku boleh kelaskn hbag murah ni yg range hrgenye RM35 dan ke bawah..
dgn hrge yg murah, xde la korg terfikir byk kali klau nk beli 10 jenis warna kn..hehe


accessories
accessories mcm gelang2 & rantai2 biase ni aku rase xperlu la nk beli yg mahal2..
bukan selalu pn nk pkai..membazir je klau beli yg mahal2..
lg 1, accessories mcm ni selalunye cepat rosak..jd baik beli yg murah je..
acceptable price : below RM25


shoes
kasut yg murah ni patut dibeli oleh pmpuan yg suke tukar2 kasut ikut wrne baju la ye..
haa tgk gmba tu..no 1 tu kasut isnin, no 2 selase, 3 rabu...hehe..mcm tu la seterusnye..suke sgt tukar2 kasut..
tp klau korg xsuke tukar2 kasut atau selalu sgt pkai kasut yg same, plih la wrne ape yg korg rase sesuai untuk ape2 wrne baju, beli la kasut yg branded & expensive ok..supaye kasut tu blh thn lama..
utk kasut yg murah, the acceptable price should be below RM40..


shawl
hmm..yg ni lg satu hal..
aku cukup xpaham tgk org yg sanggup beli shawl/tudung yg smpai mencecah ratusan ringgit ni..
berbaloi ke?bagi aku, membazir kot..aku tgk klau beli yg mahal pn nmpk same je..
hmm..bg aku shawl/tudung ni ptt beli yg hrga bwh RM20 je kot..asalkn menutup aurat..kn??
ni pndpt aku la..xtaw la korg mcm mne...


hmm..cukup la smpai situ je kot barang2 yg ptt beli dgn hrge yg murah..
now, kte proceed dgn brg2 yg patut beli dgn harge yg mahal plak..sng cite brg branded la..
bg aku, barang2 tu mstilah barang yg nk digunakan utk jangka masa yg lama..
klau nk gune lama, msti la kne beli yg berkualiti kn..biar mahal asalkn xmembazir..
mcm ni la contoh membazir yg aku maksudkn tu..kite beli barang tu dgn hrge yg murah tp nk gune utk jngke masa yg lame..dah beli, baru pkai kejap dah rosak..pastu beli lg yg baru..rosak lg,beli baru lagi..
klau dikumpul jumlah duit yang terbazir tu, silap2 lg mahal dr beli brg yg branded tu..
haa...kn lebih sng beli terus yg mahal..kualitinye terjamin..
kata org tua2, alah membeli menang memakai...
ok la..jom kte tgk barang ape yg aku maksudkn tu..

jeans
bg aku, jeans mmg kne beli yg branded + expensive sbb kte nk pkai lame..
lgpn jarang aku dgr org beli jeans tiap2 bulan..kaya betul tu..
normally org beli jeans skali dua je dlm setahun..betul kn??hehe..
tp klau nk bli yg branded ni, pndai2 la tnggu time sale..
klau x, ko kne sembelih le jwbnye..hehe..
so acceptable price : around RM300 (actual price before discount ok).. br la kualitinye terjamin..


sport shoes
bg aku, sport shoes ni patut beli yg mahal..
sebab bnde ni nk guna utk aktiviti lasak..kalu beli yg murah, cepat koyak la..tapak kasut tercabut la..mcm2 lg la yg x kne..tp klau beli yg mahal, bertahun2 pn blh gune..
lgpn bnde ni mcm jeans jgk..ade ke nmpk org beli sport shoes tiap2 bulan?..org gile je tu kot..hehe
so acceptable price: RM300 ke bawah..


handbag
as i mentioned before, handbag mahal hanye sesuai utk org2 yg malas tukar hbag je..
ni sebab hbag tu akn dibawak kemane2 saje, bila2 masa, dimana jua..hehe..
golongan mcm ni ptt beli hbag yg warna dier blh match dgn any colour baju yg korg pkai..
so acceptable price bg aku : below RM300


ok la..itu je la yg aku nk share dgn korg sume..
dgn cara ni, blh la kita berjimat skit..
tak semua barang perlu dibeli dgn harge yg murah..dan x semua barang jgk harus dibeli dengan harge yg mahal..
tp pape pn up to u la..klau korg mampu, duit berlebih2 xtaw nk buat ape, korg beli je la semua barang korg tu branded, xkire la nk pkai utk jangke masa lame ke skjap..hehe..
ok, harap entri ni dpt membantu korg & dri aku yg boros ni jgk..hehe..
ok, take care..tata..

2 comments:

AdilaKaman said...

setujuuuuuuuuuuuuu

~ ika popo ~ said...

aku pn setuju..
haha..bengong gile..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...