Monday 16 July 2012

Universal Studios Singapore



Assalamualaikum..semua sihat?dah makan?
harap semuanya baek2 belaka =)
14 July hari tu aku dgn parents pegi USS..that was 10 days before my birthday..so aku just anggap ke sane hari tu as a birthday present utk aku mmndangkn mmg aku sndri
yg request nk pegi USS =D
memandangkan diploma dgn degree UiTM dah x sama waktu cuti sekarang, nmpknye mmg aku sorg la yg pegi USS..adik siap ade test lagi tu mase hari ktorg pegi..hehe..kesian adik..
tapi xpe..hari tu mse bday dier ayh dah bwk dier g Brunei..
ok, berbalik pada cerita kita =)
klau korg nk senang, pegi la under package..
murah pn murah, senang pn senang sbb sumenye dah complete..
tapi hari tu ktorg pegi sndri sebab
package xde pada tarikh yg ktorg nk..
so, ble pegi sndri, kne pndai2 la berdikari..
so this is some help for independent travelers :
click here : simple guide to head to the USS from Changi Airport
tq for the blogger..it really help us on that day =)

ok, aku akan ceritakan satu persatu tntang ape yg aku nk cerite saje ok?..hehe..aku mulakan dgn mulanya perjalanan kami smpai ke Changi Airport..mmg sgt cntik, besar & bersih..ni aku nk share bnde yg paling menarik yg buat semua orang mesti stop&stare kt situ!
<click photo to enlarge>
only 3 of us..rndunye nk bjalan 1 family..
tp masing2 dah berkeluarge..tnggl aku & adik je..
Subhanallah..cntiknye..mcm kapas, kn?
maybe dier trbg lebih tinggi dari yg aku biase naik sblm ni
sbb selalu aku cuma nmpk awan biase yg kita nmpk
ble kte dongak ke langit
ha..ni la bnde paling menarik kt Changi Airport..
that beads are attached to the thread, then they move up&down
to create many shapes and design..something like that la..
hmm..i dont know how to explain..hehe



Ok, once dah smpai Changi Airport, tukar RM ke SD dulu..
1 Dollar = RM 2.5+..satu perbezaan yg amat ketara disitu!
sedih jgk bile mengenangkan perbezaan mata wang Malaysia yg agak jauh ketingganlan dgn negara jiran..
tapi xpela..try to see on the other side..syukurlah klau nk compare dgn mata wang negara jiran lain yg lebih rendah..


<click photo to enlarge>
2SD, 5SD & 10SD wrnenye sme jgk mcm duit Malaysia..
yg agk berbeza cume 50SD tp masih hmpir sme dgn warne RM50

coin pn lbh kurg sme dgn RM cuma mereka masih ade coin SD1
..kte dah xde lagi coin RM1..


Ok, perjalanan kami diteruskan..utk guide to USS from Changi Airport, u can click at the link that I already added above..fyi, memang x ade bas yg disediakan utk ke USS from airport..so semua org kena gunakan public transport diorg; MRT..same la jgk dgn LRT cuma yg bezanya dari segi keselamatan penumpang yg menunggu..MRT mmg ade attach something like glass wall kt every station diorg manakala Malaysia cuma sediakan yellow line & ask people to stay beyond the yellow line while waiting for the train..
<click photo to enlarge>


So now we are at Universal Studios!! =D
Nak masuk sini sediakan je 74SD = RM200 untuk tiket masuk setiap seorang..tapi mmg berbaloi la dengan hargenye.. =)


<click photo to enlarge>
Cube berposing secomel yg boleh..haha!
can u find my parents in this photo??hehe


Aku suke sgt tgk binaan kt sne..rse mcm korg dah sgt jauh dari Malaysia padahal kt Singapore je! haha..so lets see senibina & kedai2 kecik(stall) yg ade kt sne..


<click photo to enlarge>
Popcorn stall
Blm ready lagi ayh dah snap..redha je la...
castle
actually I'm waiting for my prince..haha!
tgh beli fast food kat fast food outlet; Friar's
I bought kid's meal to get the Woody Woodpecker box
that actually for kids ;p..
Egypt area..kt dalam tu ade roller coaster sbnanye..
dah masuk & dah naik dah pn sbnanye tp mak takut
mcm nk nangis, so ktorg xjadi la maen..haha..
kt sne ade 3 roller coaster..1 indoor 2 outdoor..tp yg wrna merah tu
kire yg paling x advanture antara ketiga2 wlaupn masih
boleh diketagorikn agak mencabar..
mak suke la mainan x adventure cmni..so ktorg pn maen la jgk
Sesame Street stall
Model pintu mungkin?
kereta polis..sllu tgk dlm tv je..kali ni dpt bgmba..=)
yg ni  x smpt masuk..dah penat, kaki rse mcm nk patah..haha
tp aku masih ade energy nk masuk sbnanye
klau mak nk masuk..mak la yg paling x larat skali..

Egypt stall
stall
belakang tu kapal Madagascar
candy stall
stall
stall


Hmm..yg ni paling leceh..nk bgamba dgn diorg pn nk kne beratur! punye la ramai gile orang..
yg mne aku malas beratur tu aku curik2 capture je..
tapi diorg klua bukan serentak..ade waktu masing2..
rsenye byk jgk yg aku x smpat jmpe..
tapi ade jgk yg aku jmpe, tapi x amek gmba pn..hehe


<click photo to enlarge>
tgk muke ktorg..mcm geli2 kucing, kn?hehe..mane x nye,
xckup dgn pegangan geli, dicekiknye pulak leher ktorg!
kurang asam punye Frankenstein! haha..tp aku masih
cube nk buat peace dlm kegelian..
Transformers..sila abaikan minah sexy blkg aku tu ye..
yg ni pn x smpat masuk..mak mcm da mls sbb da penat
Sesame Street!!
Woody Woodpecker..dier suke sgt aku pegang box dier tu..
aku beli kid's meal kt Friar's fast food dapat box tu..
Kungfu Panda



Antara tempat yg korg wajib kunjungi..(1)Madagascar


<click photo to enlarge>
gmba blm ready ni mcm biase, mmg ayh yg snap..
tp better ayah yg snap, byk jgk yg ok..klau mak??hehehe
ok now I'm ready =)
Sila tengok mereka berempat dibelakang
beratur terlalu lame + line pnjg sgt2..
dah bosan tahap gaban la ni..
Journey to Madagascar begins...

masuk dari sini..next ape yg berlaku??
aku xnk cerita..pergi sndri baru surprise!! =D
gmba kenangan 18SD..dgr mcm murah tapi hampir sme dgn
RM50..hehe..time ni tgh ade bahaye dpn mate..
sebab tu tgk la muke masing2 dlm gamba tu..haha..


Antara tempat yg korg wajib kunjungi..(2)Shrek Castle


<click photo to enlarge>
time ni hujan lebat sgt2..the plastic rain coat costs 3SD each..
I advice u better buy it either rain or not..why??i'll explain later ;p
hujan lebat gile time ni..nmpk x??

kasut dgn stokin habes basah smpai rse mcm banjir dlm
kasut sbb aku pkai kasut kain..huhu..naseb baek 
lepas abes wayang shrek ni hjn dah brnti.. =)
dlm castle ade wayang Shrek 4D..up skit dr 3D..mmg best gile!
cntoh: kalau shrek naik kuda, kerusi yg kte dduk tu pn akan 
bgerak mcm kuda..hehe..rse cam kte plak kt tmpt diorg..byk lagi
surprise spnjg tayangan ni..to know more, experience it urself ;)


Antara tempat yg korg wajib kunjungi..(3)Jurassic Park


<click photo to enlarge>
utk ni ktorg xpyh beratur wlaupn line tu pnjang sgt2 sbb
dpt express ticket sbb show sblmnye yg ktorg pegi tu ade kesilapan
teknikal..so sbgai apologize, dier bg 1 express ticket..untungla....
see the drying pods??haa...that's why aku suruh beli je rain coat
tu siap2..jurassic park ni sgt2 best + membasahlencunkan..
aku xnk cite, bia korg pegi & rasekn sndri..hehe..yg pntg perasaan
 mcm mne jatuh dari air trjun tinggi tu mmg korg akan rase!


Antara tempat yg korg wajib kunjungi..(4)Lights Camera Action!
<click photo to enlarge>
gmba ni aku google je sbb ni mmg camera prohibited area..
ni dier tnjukkn cntoh set penggambaran & mcm mne diorg
shoot utk scene bencana/accident..tgk mcm biase je kn?
tapi nnt korg akn tgk bencana berlaku betul2 dpn mate..
tingkap yg 3 tu pn blh terbukak & tercampak,
dgn hujan ribut, kebakaran menggila, semua tu korg akn tgk
depan mate..nmpk sgt real & menakutkan! lepas dah habis
semua, elok je dier kembali ke bntuk asal..pelik habis!


Ok skrg aku nk bgtaw tempat yg :
x patut dikunjungi+beratur hmpir sejam=buang masa!
x berbaloi lgsg dgn penantian..mgkin budak2 je yg suke..
itu pn 'mungkin' lah..hehe
nsb baek yg ni mak xnk ikut..
klau x, dah pengsan time beratur agaknye..


pergerakan yg lmbap + pemandangan yg biase2..
apa yg kami dpt cume penat beratur..huhu..ade jgk pmpn
pregnant beratur kt cni..aku pn penat apetah lagi dier!

Other photos....
topi2 mcm ni mmg disediakan utk bergamba..=D
witch
yahoo..I'm the king!!tapi crown tu dah kemik..hehe
ayh dgn bangganya merangkul award
tapi ayah tersalah ambik yg ni..cube la bace tu..haha
maen ambek je bkn nk bace dlu..
please read mine ;p
ni dier souvenir utk kekasih hati..hehe..mase kt USS mmg aku
xde idea lgsg nk bli ape utk dier..so ni bli kt airport..
satu utk aku, satu utk dier..aku suke bulu tu sbb mcm
 bulu kucing aku Cassandra..chomel2..hehe..lain2 bli kt USS..
ade la skit souvenir, magnet freezer tu, dgn tshirt..


Ok, kte dah smpai ke penghujung rancangan..hehe..
nasihat aku, klau dtg sne pkai kasut atau slipper pn dah ckup..
sbb klau hujan, xde la x selesa..lagi 1, tolg la jgn pkai high heels..
then, klau nk pegi, pegi la weekday bkn weekend..
klau x, beratur beli tiket masuk msti pnjg sgt2..
cuma nasib ktorg baek sbb weekend pn xpyh beratur pnjg bli tiket sbb hari ktorg dtg tu hujan sbnanye..haha..org kurg skit la tp aku tgk rmai je, mgkin diorg dtg lepas hjan brnti..tapi yg seronoknye cuaca hari tu mcm mendung2 je lepas hjan brnti..so lgsg x berpanas..alhamdulillah..
hmm..smbung2..nasihat yg laen, jgn bwk ank yg terlalu kecik..
sebab byk permainan yg ade had limit ketinggian utk kanak2..
so penat je beratur pnjg2, ble da smpai depan, xleh maen plak..
lagi, beli je plastic rain coat tu wlaupn x hujan sbb bnde tu mmg bgune kt sne..
then, jgn la bwk atau terbawak bnde pelik2 kt dlm hbag tu sbb imigresen kt sne atau negara2 lain sgt2 ketat x mcm Malaysia..
ble smpai kt hbag mak aku, dier bnyi..
cari2 xjumpa, dier siap sruh tnggu tepi, scan pulak..
cari xjmpa, cari lagi..last2 ble jmpe, nk taw ape??pin je kot..haha
aku pulak, pkai baju lengan pendek hmpir xde lengan sbb aku pkai dgn jacket kt luar..
sekali kt sne, kne bukak..so nak x nak aku mmg terpakse dedahkn aurat buat sementara waktu..nsb baek pkai handsocks tapi tu pn cover smpai siku je..huhu..siku dan keatas, terpaksa didedahkan..nmpk mcm bangang skjp la pkai tudung dgn baju hmpir xde lengan!
pesanan lain, tahan sabar klau xdpt dgr suara sang kekasih hati..
jgn jadi mcm aku, beborak sakan dgn HERO, lesap hmpir RM10 padahal baru topup..terima kasih!
hmm..klau korg kaye, blh la beli tiket express dgn tmbahan 50SD utk setiap tiket..lgsg x pyh beratur klau nk maen pape atau masuk mane2..tiket asal 74SD for weekend + 50SD = 124SD..(RM310)..baek la 50SD tu ktorg beli souvenir..so beratur je la...
tapi klau one day hubby aku blm pegi & teringin nk pegi, aku akan pegi lg skali kot wlaupn penat..hehe..jadi pemandu pelancong & nk maen semua bnde yg aku blm try..
ayh kate pegi Universal Studios Hollywood dlu lg best..maen 2 hari dlm tu pn x ckup lg..tp ayh kate, yg Singapore pnye pn x kurg hebatnye =)
dlm flight, mkn nasi bariani plak dah dekat 12tgh malam..
tp serius mmg lapa..byk kali makan spnjg bjalan..penat agknye..
1komen aku, surau tlampau kecik tp org ramai nk solat..
tp alhmdulillah, masih ade surau & masih rmai org yg bersolat..
ok la, rsenye smpai ctu je kot..
tq 4 reading this super duper long entry..
c u on the next post..tata =)

6 comments:

aenmatderis said...

wah....
seronoknya awak...
:D

~ ika popo ~ said...

mmg seronok..hehe

Insomniac. said...

cun je aku tgk kau. :P

~ ika popo ~ said...

bantuan BB cream la beb..huhu..dsbbkn hal ni aku dah pndai pkai BB cream dah...

HERO said...

eleh...keje pak guard lg best dr USS...:P
pdhal mmg jeles sngat2....hehehe

~ ika popo ~ said...

hehe..insyaAllah nnt kte g sme =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...