Thursday 24 May 2012

Kembali ke Rahmatullah...



Innalillahiwainnailaihiroji'un...pertama skali, aku nk mntk sesape yg bace entry ni sedekahkan Al-Fatihah kpd arwah atok (nenek) aku yg telah dijemput oleh Allah pada 23Mei2012, dalam pukul 3++ petang tadi, masa aku kt Penang utk site visit..ni pn badan masih penat, tapi masih nk menaip utk luahkan perasaan aku dlm blog yg dahpun aku anggap mcm diary ni..entry ni mngkin agak pnjg drpd biasa, tapi bagi sesape yg sudi nk bace, silakan..

Malam sebelum berangkat ke Penang, aku mmg dah xsedap hati..mmg aku menangis sepanjang malam smpai la aku ttdo..hati pn rase berat sgt nk g Penang..atok aku start masuk wad pada hari ahad, disebabkan sesak nafas, mgkin sebab terkejut dengan berita kematian isteri cousin aku (cucu atok) pada Jumaat lepas. Atok aku yg selama ni sentiasa sihat walafiat, bila masuk wad hari tu baru la taw atok sbnanye ade byk penyakit yg atok sndri xtaw. Atok ade gastrik tp atok xtaw sbb atok kerap makan. Atok jgk ade kencing manis. atok suke sgt makan nasi, even bfast pn nk mkn nasi. so, gula dlm badan bertambah, sbb tu kencing manis. paru2 atok pn dah ade jangkitan kuman. dlm badan atok byk angin sbb atok dah lame xdpt buang air. mase aku melawat atok isnin lepas, atok dah xblh bernafas tanpa alat bantuan pernafasan. itulah pertama kali dalam hidup aku tgk atok aku yg selama ni sgt sihat tibe2 sakit.

Hari isnin, tghri lepas ayh hantar mesej kate keadaan atok membimbangkan, aku terus bertolak balik batu pahat, johor. aku balik dgn HERO sbb dier pn nk jumpe atok. mak kate baek jumpe sbb klau ape2 hal, xla kite rase terkilan. mase jumpe atok tu, nmpk keadaan atok mmg dah lemah. ayh kate, tu pn ok sikit klau nk dibandingkan dgn keadaan atok mase ayh htr msj kt aku tu. tgk keadaan atok mase tu, aku rase sebak sgt. tambah2 atok tanye "Rahim (HERO) x bawak keropok lekor?". mmg sedih la time tu. ktorg bertolak kelam-kabut dari shah alam, mmg xdpt la nk bwk keropok lekor dari tgnu. lagi pesanan atok mase ktorg berdua dgn atok dlm bilik, atok kate cepat2 la kawen..HERO kate, "atok cepat la sembuh, nnt blh tgk kte kawen"..tu yg buat aku paling sedih skali..aku klau blh nk sgt atok ade waktu aku kawen nnt klau HERO lah jodoh aku. sebab atok la org ptame yg ade skali mase ayh first time jmpe HERO dulu. atok approve pilihan aku. tapi skrg, atok x dpt dtg ktorg kawen klau HERO lah jodoh aku..

Mase site visit tadi, aku dah x sedap hati bile cousin kate atok dah nazak. x lame lps tu, HERO kol bgtaw atok dah xde. mase tu otak aku dah kosg dah dlm bilik tu..ape yg aku taw cume aku nk balik je. aku nk balik! tp aku cube kuatkn semangat, masih lagi mmpu senyum & ketawa. tapi dlm hati, Allah je yg taw. dlm bas, aku menangis sorg2 sbb mmg x tahan sedih..xperlu la aku nk heboh 1 bas yg atok aku dah xde..biarlah aku sndri yg tanggung..

Atok dah selamat dikebumikan lps mgrb tadi. walaupn sedih, tp syukurlah Allah x seksa atok lame2..senang je atok pergi..ayh kate atok tersenyum je. Alhamdulillah, mgkin atok pergi dgn tenang, insyaAllah..esk tahlil lepas mgrib..aku nk berkumpul kt sne..lepas melawat atok hari isnin tu, aku mmg dah tergerak nk terus stay kt sne. mmg bwk baju siap2 dah. tapi ble fikir slse malam ade test, rabu ade site visit, terpakse la jgk aku blk..mmg betul2 aku memperjudikan nasib pergi amek test dgn study x smpai brpe jam, just selak2 je..hmm..xpela, semua dah selesai..mgkin Allah lebih sygkan atok..sape la kte nk menolak takdir..redha je dgn ape yg dah ditentukan walaupn aku mcm x pcye lg atok yg ceria, peramah, sihat & selalu ikut ktorg pegi jalan2, yg selalu ade dlm ape2 event, skrg ni dah xde. lepas ni, no more smbal belacan tumbuk & sambal tumis yg paling sedap dlm dunia! nk sedapkan hati sndri, aku cuma yakinkan diri yang semua org akan pergi jgk satu hari nnt..wassalam..


"Ika sayang atok.."
aku sempat cakap perkataan ni utk atok
mase melawat isnin lepas, x la rase terkilan sgt..
semoga arwah tenang disana..amin..

4 comments:

Unknown said...

takziah ika :(

Eisha Sha said...

innalillah.. semoge dia ditempatkan dikalangan org beriman..amin..

armouris said...

takziah.. terjumpa info ni, pasal kencing manis… sharing is caring :) - Video/Gambar Potong Kaki Kerana Kencing Manis

~ ika popo ~ said...

tq..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...