Sunday 5 June 2011

Aku & Roh..


aku & roh..
mmg x dpt dipisahkn..
ape roh tu?
bkn short form utk 'rahim omar' ye..hehe
rahim omar tu teman setia aku..
roh yg aku mksdkn ni, dia mmg betul2 rapat dgn aku..
teman setia dimana jua..ceh..
bile roh bertemu jasad Atiqah Hussin, maka terhasillah aku..hehe..
semua org pn ade roh masing2..
tp hari ni, aku nk cite pasal roh aku..
..ahaa..sounds weird..
tp ni la yg aku nk cite hr ni..
aku jarang cerita pasal diri aku kt blog ni..
slalunye aku bg info je..
tp hr ni aku nk cite skit pasal diri aku..& roh aku..
ok la..sepanjang 21 tahun kami bersama,
aku semakin kenal roh aku ni..


bg sape2 yg rapat ngn aku, diorg msti taw yg aku ni klau tdo,ssh sgt nk bgn..
kejut berkali2 baru sedar..
kalau setakat bunyi alarm yg ala2 'romantika de amor' tu..lupekn je lah..
aku xkn dengar ok..
dan semestinye aku xkn bgn..hehe
hmm..bg aku, roh aku ni suke name dier kne pnggl banyak kali..
baru la dier akn masuk dalam jasad aku..
sbb tu setiap hr aku ssh sgt nk bgn tdo..
subuh pn selalu hujung waktu..huhu..
hmm..klau x pn, maybe roh aku ni hobinye same mcm aku jgk kot..
suke travel..
time aku tido tu, ntah mane2 tempat la roh aku merayap agaknye..
mungkin dier travel ke negara China dan negara2 yg lain..
sebab tu bila org kejut aku, aku lmbt bgn..
roh aku lmbt smpai..jauh tu dari China..hehe..
org kate, mase kita tdo roh kita pergi jalan2..
betul la tu kot..hehe
hmm..
walaupn roh aku selalu buat aku kne marah dgn mak setiap pagi sbb lmbt subuh,
aku tetap bersyukur pada Allah sbb smpai hari ni roh tu masih diizinkan utk teman aku..
roh ade bersame aku setiap mase,
same ade mase senang, ataupn mase susah..
sebagai tnde terima kasih, 1 hari nnt aku akn bentuk roh aku mnjd roh yg lebih baik..
roh aku ni perlu diberikan makanan rohani yang baek..
perlu dibiasakan dgn bangun solat waktu malam..
mungkin dgn cara ni, roh aku akn terbiase masuk dlm jasad aku secepat mungkin bila ade org panggil kejutkn aku dari tidur..
: : INSYAALLAH : :


* ..ni ade skit info yg aku nk smpaikn pd korg berkenaan dengan roh.. *

~DESTINASI ROH MANUSIA~
Abu Bakar r.a telah ditanya tentang ke mana ruh pergi setelah ia keluar dari jasad, maka berkata Abu Bakar r.a : “Ruh itu menuju ke tujuh tempat” :-
  • Roh para nabi dan utusan menuju ke syurga Adnin. 
  • Roh para ulama menuju ke syurga Firdaus. 
  • Roh para mereka yang berbahagia menuju ke syurga Illiyyina. 
  • Roh para syuhadaa berterbangan seperti burung disyurga sekehendak mereka. 
  • Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat. 
  • Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik. 
  • Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka disiksa beserta jasadnya sampai hari kiamat. 
Telah bersabda Rasulullah S.A.W bahawa : “Tiga kelompok manusia yang akan berjabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya ialah” :-
  • Orang-orang yang mati syahid. 
  • Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan Ramadhan. 
  • Orang yang puasa hari Arafah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...