Wednesday 8 June 2011

Tips Mencegah Jerawat..


Hello, Assalamualaikum semua..harap sihat & ceria selalu..=)
hari ni aku nk share dgn korg sume tips2 mencegah jerawat..
lps bace entry ni, maybe korg taw knp muke korg berjerawat..
mcm aku, jerawat jarang tumbuh kt muke ni..kdg2 je..
tp parut2 jerawat yg ade tu smpai sekarang xnk hilang wlaupn kulit nmpk mcm licin..huhu..
tp lps buat review pasal jerawat ni, br la aku taw knp parut jerawat kt pipi kanan aku ni xhilang2..
so now, aku nk share ngn korg pasal pimples yg jahat ni..


ok, semua orang tahu kn jerawat tu ape??
so, xpayah la aku terangkn lagi..hehe..sape yg xtaw, tgk je la gmba kt ats ni..ape ssh sgt..=p
ape yg aku nk bgtaw kt korg, jerawat terjadi apabila liang2 roma tersumbat dan seterusnye dijangkiti..
hmm..sakit hati kn??
klau xnk sakit hati lg lps ni, korg silalah bace entry ni smpai  abes k..=)

ok, ni dia basic tips utk prevent pimples:

1. Rutin Mencuci Muka
hmm..ni bergantung pada aktiviti harian korg jgk la..
korg set la specific time utk cuci muka korg dlm sehari tu bape kali..
tapi make sure gune pencuci muke yg sesuai (avoid oil & alcohol based cleansers) sbb bahan ni boleh buat kulit korg kering dan tegang..
tp igt, jgn terlebih cuci pulak muke tu..yg tu pn x elok jgk..

2. Elakkan Menyentuh Muka
haa..yg ni antara hobi aku & ramai lg org lain..
sentuh muka terlampau kerap pn xelok taw..
sbnanye kt tgn kite ni tlampau byk kuman2 yg kite x nmpk..
sbb tu la klau blh tolg elakkn menyentuh muke tlampau kerap..
lg 1, elakkn rambut2 korg tu dari terkena muka jgk..lg elok, ikat je la rmbut tu..
sbb rmbut ni sbnanye banyak memerangkap habuk dan kotoran..

3. Jangan Biarkn Peluh Terlalu Lama
kpd sesiapa yang aktif bersukan tu, make sure korg bwk towel kemane2 shj..
bila berpeluh, lap la peluh tu..jgn biarkn peluh lama2 kt muke korg..
lps bersukan, sgt pntg utk korg cuci muke mggunekn mild cleanser utk menyahkan habuk, kotoran dan peluh2 kering yg masih ade lg kt muke korg tu..
*jgn lupe jgk gunekn gentle exfoliate 2 kali seminggu supaya kulit mati tu menggelupas. <yg ni aku xpnah buat pn..hehe..>

4. Elakkn Mengupas & Memicit Jerawat yg Tumbuh
haa..yg ni la hobi aku klau korg nk taw..tp tu dulu la..skrg x lg..tp masalahnye, kesan parut tu smpai skrg x nk hlg..huhu..nsb baek sikit je..dlu, pipi blah kanan aku ni selalu jgk la berjerawat..area yg sme plak tu..aku geram, aku picit la..haa amek kau, smpai skrg x ilang2 kesan tu..huhu..
nasihat aku utk anda diluar sne, jgn la tiru aksi terlampau aku ni..nnt menyesal x sudah..=(

5. Rawat Secepat Mungkin
yg ni utk org yg byk duit blh la..diorg blh jmpe pakar klau kulit bermasalah..dermatologist tu akn syorkn la produk jenis ape yg bgs utk kulit yg jenis mcm korg..

6. Exercise
Regular Exercise blh menyebabkn kurang stress..klau kurang stress/tekanan, korg akn happy, hormon pn ok..so kurg skit la penyebab terjadinye jerawat tu..

7. Gunakan Kosmetik yg Selamat
gunakan produk yg berlabel "noncomedogenic" atau "oil-free" ataupn (elakkan = "mineral called mica") utk mengelakkan liang tersumbat ataupn berlaku iritasi pd kulit. lg 1, klau boleh gunakn yg bebas pewangi. Lip gloss yg terlampau bersinar mengandungi "comedogenic" yg berlebihan akn menyebabkan pori2 korg tersumbat. (aku xtaw knp lip gloss pn terlibat dlm hal ni..abaikn..hehe)

8. Healthy Diet
korg msti minum plain water sebanyak yg mungkin..ok??..hmm..kembong la perut..
hmm..tp yg lg 1 ni ssh skit..aku pn xbuat skrg..amek vitamins yg cukup, minerals & supplements utk mengelakkn jerawat. kandungan vitamin tu should be:

* Vitamin A or Retinol (High doses are toxic)
* Vitamin B Complex
* Vitamin C
* Vitamin E
* L-Carnitine
* Zinc
 


hmm..ok, skrg kte proceed dgn makanan2 yg boleh mencegah jerawat:
*description dier korg search sndri la ye ..aku da penat menaip ni..hehe..

1. Organic Green Tea
2. Olive Oil
3. Walnuts
4. Berries
5. Lemon Juice
6. Watermelon
7. Low-Fat Dairy Products
8. Whole-Wheat Bread, Cereals and Brazil nuts
9. Yogurt
10. Water 
11. Apple

ok la, tu saje la yg aku nk share ngn korg hr ni..
harap entry ni membantu..
tata..=) 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...