Tuesday 7 June 2011

Tips2 Memasak..



Hello, Assalamualaikum semua..
harap semua sihat & ceria..=)
hari ni aku nk cite pasal tips2 memasak..
sape yg dah reti masak, xpayah bace la entry ni..buat malu aku je nnt..hehe..
sape yg tak reti masak, it's ok..it's not a big problem..kn blh belajar..
hmm..aku ni suke memasak..
nk kate pndai masak sgt tu xde la..
klau setakat nasi & lauk2 tu, blh sgt..
lauk ayam/daging paprik ke..lauk sayur..tomyam, sup aym, butter prawn..masak 3 rasa, spgeti & mcm2 lg la..
tp...walaupn aku suke masak, tp aku ni malas ke dapur..
haha..pelik x???mmg pelik..hehe
ni sbb..aku sndri yg akn ke dapur klau aku ade mood..
dlu mase kecik, mak aku slalu halau klau masuk dapur..huhu
nasib baek da besa ni aku reti masak..
klau x, kesian la future hsbnd aku nnt...
hmm...ok..kte proceed bab masak..
utk permulaan, benda yg paling penting utk masak ni of coz la bawang kn..
klau xde bawang, mmg hampeh la masakan korg nnt..hehe
walaupn ramai org yg katenye x suke bawang, sbnanye setiap mknn yg sdp yg diorg makan tu,semuanye ade bawang..cume kau je yg x nmpk..hehe..
aku ni suke masak..tp aku masak mmg lmbt..terhegeh2 buat kje dapur..biase la, org blm pro lg..hehe
lg 1, aku ni klau bab2 masak, aku mmg suke..
tp bab2 siang ikn, potong aym, sume aku xreti..hehe..
msti kne ade org yg prepare semua tu utk aku dlu..
dlu sblm adek aku masuk U, dier la yg jd tukang siang ikan & aym/daging..
aku tnggl masak je..senang kn..hehe..
so pesanan aku utk my future husband, tolong la rajin2kn dri anda menyiang ikn & memotong aym..sbb saye xreti..hehe..
lgpn, kn lg sweet gitu klau hsbnd&wife masak same2 kt dapur..br la adil..
xde la sang suami hanya goyang kaki bace surat kaba aje..hehe..
ok, lg perkara penting utk memasak, msti berani..
yeah..msti berani..=)
kenapa mesti berani?
hmm..bayangkn time minyak tgh btol2 panas, korg nk masukkn bahan menumis..
dier punye meletop tu, menakutkn kot..
mule2 aku masak dlu, bkn maen jauh lg jarak badan dgn kuali..haha..lawak gile..
tp skrg x lg..make sure mase menumis tu api x terlalu besar..
klau x, tumisan tu lg hyper meletop + merecik..abes kne lap semua..klau x, mak aku membebel nnt..hehe..
skrg ni pn, walaupn aku da blh masak,aku ttp takut dgn letup2 tu..
klau buat sotong goreng tepung, letup dier tu mmg x agak2 r..sbb sotong tu kn jenis makanan basah, so bile minyak panas bertemu air, meletup dier x agak2 r..
aku smpai cover muke aku dgn penutup tupperware yg transparent lg tu utk selamatkn muke dari kne letupan minyak panas..hehe..
pape pn, muke tu plg pnting..org tgk kite tang muke..ade ke org 1st time tgk kite, tbe2 mintak nk tgk kaki??
mmg dapat kaki la kt muke kau..haha..sorry aku merepek..
emm..lg 1, klau nk masak, korg kne rajin bertanye..
klau takut/malu nk tanye org, search je la kt intrnet..kn senang..
zaman skrg ni dah modern..x perlu lg bg byk alasan klau x taw..
sekarang ni, everything is in your hand..tekan saje keyboard tu, dan kau akn menjadi tukang masak professional..hehe..<poyo>
ok la..tu je la yg aku nk share ngn korg..
bg aku, sangat memalukn klau pmpn xpndai masak..
takut suami lebih suke masakan bibik dr masakn sndri...oh!! i don't want that..
hmm..ape yg pnting, keinginan tu..
kate org tua2, hendak seribu daya tak ndak seribu dalih..
klau keinginan nk masak tu pn xde, mmg xmnjadi la masakan korg..
masakn yg disertakan dengan keikhlasan tu msti akn jd makanan yg sedap..trust me..=)

ok, till now..aku nk masak for lunch ni..tata..=)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...